سه پیشنهاد جلسه اضطراری شورای سنجش و پذیرش دانشجو به شورای عالی انقلاب فرهنگی جزییات و ساعت طرح ترافیک از ۱۶ فروردین ۱۴۰۴ روش‌های پرداخت زکات فطره اعلام شد ممنوعیت تردد کلیه وسایل نقلیه از مرزن آباد به سمت تهران از دقایقی قبل آغاز ثبت نام میهمانی و انتقال دانشجویان از ۱۵ فروردین صدور حکم سنگین برای ۹ متهم فساد در شورای شهر سردشت تدوین اساسنامه مدارس مجازی/ برنامه وزارت آموزش و پرورش در حوزه هوش مصنوعی ورود سامانه بارشی از شمال غرب و غرب کشور امروز و فردا چطور با ChatGPT عکس‌هایمان را به سبک انیمیشن‌های استودیو «جیبلی» درآوریم؟ ۵۰۵ جانباخته و ۱۲ هزار مجروح در ابتدای طرح نوروزی در کشور سازمان نظام پرستاری: کمبود ۱۰۰ هزار پرستار در بیمارستان‌های کشور مرکز مدیریت راه‌های کشور: تردد ۲۱.۶ میلیون خودرو در موج اول سفر‌های نوروزی برخورد قضایی با عوامل انتشار کلیپ خارج از شئون از یک کنسرت تشریح وضعیت ترافیکی جاده‌ها و محور‌های مسدود در روز جمعه ۸ فروردین هواشناسی ایران امروز ۱۴۰۴/۱/۸؛ بارندگی و وزش باد در ۱۱ استان

بزرگ‌ترین زباله‌ی فضایی تا به امروز در فضا رها شد!

ایستگاه فضایی بین‌المللی بزرگ‌ترین قطعه زباله‌ی فضایی تاکنون به وزن ۲.۹ تن را در فضا رها کرد. این قطعه صفحه‌ای متشکل از ۴۸ باتری نیکل-هیدروژن بود.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۳ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 17
کد خبر: ۸۱۰۸۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ بازوی رباتیکی که به فضاپیما متصل بود این صفحه‌ی بزرگ را ۲۶۵ مایل (۴۲۶ کیلومتر) دورتر از زمین رها کرد تا دو تا چهار سال آینده را در مدار زمین بچرخد پیش از آن که به طور بی‌خطری در جو زمین بسوزد.

 

لیا چشیر (Leah Cheshier) متخصص ارتباطات ناسا به "Spaceflight Now" گفت: ناسا هنوز اطلاعاتی در مورد قطعاتی که ممکن است از ورود به جو جان سالم به در ببرند ندارد.

 

رها کردن این صفحه برنامه‌ی اصلی ناسا نبود بلکه قرار بود به وسیله‌ی فضاپیمای انتقال‌دهنده‌ی ژاپنی "H-II" به زمین بازگردانده شود، اما سال گذشته به دلیل ناموفق بودن پرتاب سایوز ۲۰۱۸ و ایجاد تاخیر در برنامه‌های پیاده‌روی فضایی این موضوع لغو شد.


این صفحه با سرعت ۴.۸ مایل بر ثانیه در مدار می‌چرخد و انتظار نمی‌رود از دمای شدید جو زمین جان سالم به در ببرد و مسئولان بخش بالستیک ناسا می‌گویند که هیچ تهدید و خطری وجود ندارد.

 

ناسا در سال ۲۰۱۶ تعویض ۴۸ باتری نیکل-هیدروژنی با ۲۴ باتری یون لیتیوم را آغاز کرد و آخرین تعویض را سال گذشته انجام داد.

 

آژانس فضایی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ظرفیت بالای انرژی باتری‌های لیتیومی باعث کاهش تعداد باتری‌های مورد نیاز می‌شود و نیاز به فضای کمتری برای حمل آن‌ها است.

 

باتری‌های یون لیتیوم پس از موفقیت در زمین برای فضا انتخاب شدند. طراحی آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند گرمای شدید و پدیده‌های دمایی را تحمل کنند.



باتری‌های یون لیتیوم ایستگاه فضایی از یک محافظ در برابر اشعه نیز استفاده می‌کنند. این محافظ ابتدا برای موتور موشک‌ها ساخته شده بود. در سال ۲۰۱۶ ناسا شروع به ارسال واحد‌های باتری ارتقا یافته به وسیله‌ی فضاپیمای HTV به ایستگاه فضایی کرد و ۱۳ فضانورد مختلف در طول نزدیک به پنج سال ۱۴ پیاده‌روی فضایی انجام دادند تا باتری‌های نیکل-هیدروژنی را با باتری یون‌لیتیوم تعویض کنند.

 

این زباله‌ی ۲.۹ تنی فضایی به ۳۴ هزار زباله‌ی فضایی دیگری که بزرگ‌تر از ۳.۹ اینچ (۱۰ سانتی‌متر) هستند و میلیون‌ها قطعه‌ی کوچک‌تر در مدار زمین پیوسته است.
منبع: ایسنا

ارسال نظر